Vilkår for kjøp hos Coloplast Assistanse
1. Vilkår
Disse vilkårene gjelder all bestilling av produkter, produktprøver og/eller tjenester fra Coloplast Norge AS, adresse Ryenstubben 10, 0679 Oslo («Coloplast») via Coloplast Assistanse enten på eller utenfor internett, av en forbruker som her omtales som «kunden». Produktene, prøver av dem og/eller tjenestene omtales her som «produkter» eller «tjenester». Med mindre partene har inngått en uttrykkelig og skriftlig avtale om noe annet, skal disse vilkårene erstatte (i) alle tidligere avtaler, både skriftlige og muntlige, som er inngått mellom kunden og Coloplast som omhandler de samme forholdene som disse vilkåren. Med mindre det er inngått en spesifikk avtale med Coloplast om noe annet, skal enhver bestilling eller prøvetaking av Coloplast-produkter være strengt personlig. Enhver form for videresalg eller videre distribusjon av produkter er strengt forbudt, enten det skjer mot et vederlag eller en ytelse av et hvilket som helst slag, eller som en byttehandel, eller ingen av delene.
2. Betaling og ordrebekreftelse
Betaling skjer via kredittkort, debetkort eller faktura. Ved kortbetaling vil kundens kort bli belastet samme dag som varen sendes. Ved betaling med faktura, blir fakturaen til kunden utstedt ved forsendelse av varen. Betalingsfristen fremgår av fakturaen og er normalt på 15 dager fra Fakturaen er utstedt.
Etter at bestillingen er mottatt av Coloplast vil kunden motta en ordrebekreftelse. For å ivareta kundens personvern, vil ordrebekreftelsen ikke inneholde konkret informasjon om hvilke produkter, produktprøver og/eller tjenester kunden har bestilt. Hvis kunden ønsker en spesifisert ordrebekreftelse, kan han/hun ta kontakt med Coloplast via kontaktopplysningene inntatt i punkt 13.
3. Refusjonsordning
Produktene Coloplast tilbyr for salg inngår i den offentlige refusjonsordningen forvaltet av HELFO. [Eventuelle spørsmål vedrørende refusjon rettes til HELFO – se link til kontaktinformation her: Helfo - for helseaktører. Se også siden refusjon-og-stotteordninger/refusjon-av-utgifter-til-medisinsk-forbruksmateriell-paa-blaa-resept/ på helsenorge.no for mer informasjon.
4. Levering
Vi sender alle varer med Bring. Leveringstiden kan variere basert på hvor kunden bor, og hvilke produkter kunden kjøper.
5. Forsinket levering
Coloplast har til hensikt å levere i samsvar med de estimerte leveringstidene som er angitt i forbindelse med bestillingen, men forsinkelser kan forekomme. Coloplast vil informere kunden så snart som rimelig mulig dersom det ikke er mulig å overholde den spesifiserte leveringsdatoen.
Hvis en levering tar mer enn 30 dager fra kjøpet ble gjennomført og dette ikke skyldes forhold på kundens side, skal kunden oppfordre Coloplast til å levere innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse. Dersom Coloplast ikke leverer varen innen tilleggsfristen, kan kunden heve kjøpet i samsvar med forbrukerkjøpslovens regler.
6. Angrerett
Coloplast selger kun medisinsk utstyr, som er unntatt fra angreretten i henhold til angrerettloven § 22 bokstav f. Dette innebærer at kunden ikke har angrerett på produkter som bestilles fra Coloplast.
7. Endringer
Coloplast kan endre eller modifisere disse vilkårene fra tid til annen, for eksempel som følge av lov- eller forskriftsendringer, utvikling av nye produkter eller tjenester, endringer i bransjestandarder, tilbakemeldinger fra kunder eller andre forhold. Coloplast vil varsle kunden om endringer som vil påvirke kunden negativt. Den siste oppdaterte versjonen av vilkårene er alltid tilgjengelig på Coloplasts nettside.
Coloplast kan ikke modifisere eller erstatte et produkt eller en tjeneste uten å informere kunden om dette, og heller ikke uten at kunden skriftlig godkjenner modifikasjonen eller erstatningen. En slik modifikasjon eller erstatning skal utelukkende skje for Coloplasts regning.
8. Oppretting av kontoer
Kunden kan opprette en internettbasert brukerkonto hos Coloplast. Ved å opprette en konto på Coloplasts nettsted går kunden med på å overholde disse vilkårene. Kunden må ha fylt 18 år for å kunne opprette en konto, eller kunden kan få en foresatt eller verge til å opprette dette på sine vegne. For å kunne opprette en konto må kunden oppgi nøyaktige og fullstendige personopplysninger inkludert sitt fulle navn, en e-postadresse og andre kontaktopplysninger. Kunden vil også bli bedt om å opprette et passord til kontoen. Kontoopplysningene vil kunne brukes til å logge inn på Coloplasts ulike plattformer på internett, inkludert i Coloplasts partnerapper. Brukerkontoen er strengt personlig, slik at all aktivitet som foregår på kontoen er kundens ansvar. Kunden godtar at den ikke skal bruke Coloplasts nettsteder eller nettjenester til ulovlige, bedragerske eller uautoriserte formål eller til å overføre virus, skadevare eller andre former for skadelig kode. Ethvert brudd på disse vilkårene vil føre til at kundens konto avsluttes. Bruk og beskyttelse av informasjon på kundens personlige konto er underlagt Coloplasts personvernerklæring. Kunden godtar vilkårene i personvernerklæringen i og med at den oppretter en konto på Coloplasts nettsted. Coloplast forbeholder seg retten til når som helst å modifisere vilkårene for opprettelse og bruk av brukerkontoer. Enhver videre bruk av Coloplasts nettsteder eller nettjenester etter mottak av varsel om en slik modifikasjon medfører at kunden har godtatt de nye vilkårene.
9. Reklamasjon
Dersom kunden oppdager en feil ved produktet, må kunden reklamere til Coloplast innen rimelig tid etter han/hun oppdaget eller burde ha oppdaget feilen. Se kontaktinformasjon til Coloplast i punkt 13.
Hvis et produkt er mangelfullt kan kunden har krav retting, omlevering, prisavslag, heving av kjøpet eller erstatning i tråd med forbrukerkjøpslovens regler.
10. Retur av produkter som er levert feil
Hvis kunden har mottatt flere produkter enn det som ble bestilt, skal disse returneres til Coloplast eller beholdes inntil videre i påvente av en avtale mellom kunden og Coloplast som avgjør hva som skal gjøres med dem.
Coloplast skal bære den fulle tapsrisikoen og stå for alle utgifter i forbindelse med dette.
11. Personvern
For informasjon om Coloplasts behandling av personopplysninger vises det til personvernerklæringen tilgjengelig på Coloplasts nettside: www.coloplast.no/-global/retningslinjer-for-personvern
12. Ansvarsbegrensning
Så langt det er tillatt under gjeldende lov, skal Coloplast ikke i noe tilfelle være ansvarlig for tap av inntekter eller overskudd eller for tilfeldige, indirekte eller spesielle skader, følgeskader eller strafferettslig begrunnede skader.
13. Avgrensning og ansvarsfraskrivelse
Hvis en bestemmelse i disse vilkårene kjennes ugyldig eller ikke håndhevbar, skal vilkårene anvendes som om den ugyldige eller ikke håndhevbare bestemmelsen er strøket, mens de gjenværende bestemmelsene fortsatt skal være fullt ut gyldige.
14. Kontaktinformasjon
Dersom du har spørsmål, ønsker å inngi en klage eller har behov for veiledning, kan du ta kontakt med Coloplast på assistanse@coloplast.com og [telefon 22575020.
15. Tvister
Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kunden ta kontakt med Forbrukertilsynet for mekling. Se mer informasjon på Forbrukertilsynets nettside: www.forbrukertilsynet.no
Kunden kan også inngi klage via EU-kommisjonens nettbaserte klageportal. Det er særlig relevant hvis kunden er bosatt i et annet EU-land. Se mer informasjon om klageportalen her: https://ec.europa.eu/consumers/odr/main/?event=main.home2.show.
16. Gjeldende lov og verneting
Disse vilkårene er underlagt norsk lov og norske domstolers jurisdiksjon.